مخابرات بخش مهمی از جامعه مدرن است. در سال ۲۰۰۶ تخمین زدهاند که سود سالانه صنعت مخابرات ۲/۱ تریلیون دلار است که جزو ۳٪ سود خالص جهان (نرخ تبادل اداری) قرار دارد.
شرکتها در سطح اقتصاد خرد از مخابرات، برای ایجاد امپراتوریهای جهانی استفاده کردهاند. این در مورد خرده فروشی شبکهای Amazon.com واضح است. اما طبق نظر ادوارد لنرت، حتی یک خرده فروش معمولی مثل وال-مارت نیز با استفاده از مخابرات بهتر در زیر ساختهایش به سود بیشتری در مقایسه با رقبایش دست پیدا کردهاست. صاحب خانهها در شهرها در سراسر جهان از تلفن هایشان برای انجام سرویسهای خانه از تحویل پیتزا گرفته تا سیم کش استفاده میکنند. حتی جوامع فقیر نیز برای استفاده از تلفن به خاطر مزیتهای آن تشویق شدهاند. در ناحیه نارشینگدی بنگلادش، روستاییهای جدا از هم از تلفنهای همراه برای ارتباط مستقیم با عمده فروشان و معامله بهتر کالاهایشان استفاده میکنند. در ساحل عاج، تولید کنندگان قهوه از تلفن همراه برای دنبال کردن ساعتی تغییرات قیمت قهوه استفاده میکنند و محصولاتشان را با بهترین قیمت میفروشند. لارنس هندریک رولر و لئونارد ویورمان در سطح اقتصاد کلان ارتباط علّی را بین زیر ساختهای مناسب مخابراتی و رشد اقتصادی پیدا کردهاند. بعضیها ارتباطی را بین آنها بیان میکنند اما برخی عقیده دارند این ارتباط علّی نیست. با توجه به مزایای اقتصادی زیر ساختهای مناسب مخابراتی، این نگرانی فزاینده در باره جدایی دیجیتالی وجود دارد. زیرا همه جمعیت جهان دسترسی برابری به سیستمهای مخابراتی ندارند. یک تحقیق در سال ۲۰۰۳ توسط اتحادیه بین المللی مخابراتITU))) مشخص کرد که حدود یک سوم کشورها کمتر از ۱ اشتراک تلفن همراه برای هر ۲۰ نفر و یک سوم کشورها ۱ اشتراک خط ثابت برای هر ۲۰ نفر دارند. در مورد دسترسی به اینترنت، تقریباً نیمی از کشورها ۱ از ۲۰ نفر امکانات اینترنت دارند.از این اطلاعات و اطلاعات آموزشی، سازمانITU توانست شاخصی را ایجاد کند که توانایی کلی شهروندان به دستیابی و استفاده از اطلاعات و تکنولوژی ارتباطات را مشخص کرد. کشورهایی مانند سوئد، دانمارک و ایسلند با استفاده از این اطلاعات بالاترین رتبه را داشتند در حالیکه کشورهای آفریقایی مانند نیجر، بورکینا فاسو و مالی پایین تین رتبه را کسب کردند.
ایران کجای این جدوله!؟