دانشجویان مهندسی مخابرات دانشگاه شهر ری

پاتوقی مجازی برای بچه های برق گرایش مخابرات دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری

دانشجویان مهندسی مخابرات دانشگاه شهر ری

پاتوقی مجازی برای بچه های برق گرایش مخابرات دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری

از GSM بیشتر بدانید

 GSM مخفف (Global System for Mobile Communications: originally from Groupe Spécial Mobile) است و معنی فارسی آن : سیستمهای جهانی برای ارتباطات متحرک که اصل آن گروه موبایل مخصوص بوده است گرفته شده است .

 GSM استاندارد سیستم ارتباط موبایل در سطح جهان است و تمامی تجهیزات و سازندگان ملزم به پیروی از  استانداردهای آن هستند. GSM توسط 3 بیلیون نفر در بین 212 کشور  در حال استفاده می باشد و این سیستم استاندارد تماس های بین کشوری و بین قاره ای را بین اپراتورهای موبایل ممکن می سازد.
GSM در کارکرد و تکنولوژی از نظر طول موج و کانالهای صحبتی با پیشینیان متفاوت است بنابر این GSM به نام یک تولید دوم شناخته می شود و سیستم های موبایل (2G) نام گرفته است.
انجام ارتباطات راه دور را با امکانات فراوان اطلاعات  امکان پذیر ساخته است. بالا بردن میزان دیتا برای تکامل تدریجی در پروتکل ورژن 3G که GSM EDGE را نیز در بر داشته است.
GSM  همچنین پیشگام بکار گیری پیام کوتاه (SMS) که در تمامی گوشی های موبایل به خوبی جواب می دهد. یکی از این استانداردها شامل تلفن های اضطراری است به طور مثال 112 که در ایران کاربردی ندارد اما شماره های مشابه آن وجود دارد.


ورژن های جدیدتر بهبود دهنده سیستم GSM  هستند . برای مثال:
» ورژن 97  قابلیت دیتا را به موبایلها اضافه نمود که GPRS نامیده می شود و مخفف(General Packet Radio Service) است.
» ورژن 99  انتقال دیتا با سرعت بالاتر را ارائه نمود و EDGE نامیده شد که مخفف(Enhanced Data Rates for GSM Evolution)می باشد.
تاریخچه:
در سال 1982 کنفراس اروپائی پست و مدیریت ارتباطات(CEPT) گروه موبایل مخصوص(GSM)  را تاسیس کرد برای بهبود یک استاندارد برای سیستم های تلفنهای موبایل  برای استفاده در سطح اروپا. در سال 1987 یک توافق نامه توسط 13 کشور برای ایجاد یک سیستم تلفن سلولی در اروپا. در نهایت سیستمی که توسط تورلیو مسنج (Torleiv Maseng)ساخته شده بود انتخاب شد.
در سال 1989 مسئولیت  GSM به بنیاد استانداردهای ارتباطات اروپائی (ETSI) واگذار شد و فاز 1 مشخصات GSM در سال 1990 منتشر شد. اولین شبکه GSM در سال 1991 توسط Radiolinja در فنلاند با به هم پیوستن متخصصان اریکسون صورت پذیرفت. تا پایان 1993 بالغ بر 1 میلیون مشترک از گوشی های GSM استفاده می کردند که از 70 اپراتور در در 48 کشور بود.


شبکه های سلولی
GSM یک شبکه سلولی است که گوشی های موبایل به آن متصل می شوند به وسیله جستجو در اطراف خودشان در محدوده پوشش. در شبکه های GSM 5 اندازه مختلف از سلول ها وجود دارد(macro, micro, pico, femto and umbrella cells) – مکرو ،مایکرو،پیکو،فمتو و سلولهای چتری . محدوده پوشش هر سلول وابسته به محیط به کار گیری آن است.
» سلولهای مکرو (Macro cells) وقتی به کار می رود بر روی یک دکل یا یک آپارتمان متوسط نصب شود .
» سلول های مایکرو (Micro cells) وقتی به کار می روند که ارتفاع آنتن پایین تر از آپارتمان های متوسط است و معمولا در مناطق شهری به کار می روند.
» سلولهای پیکو (Pico cells) سلولهای کوچکی هستند که قطر پوشش آنها حدود 30 الی 40 متر است و معمولا در داخل مکانهای سرپوشیده و در موارد خواص استفاده دارند.
» سلولهای فمتو(Femtocells) سلولهایی هستند که برای مکان های کاری کوچک و یا خانه های کوچک در نظر گرفته شده اند و به سرویس دهنده از طریق اینترنت پر سرعت متصل می شوند.
» سلولهای چتری(Umbrella cells) برای پوشش مناطق سایه ای که سلولهای کوچکتر پوشش نمی دهند و میان شکاف های سلول های کوچکتر استفاده می شوند.

شعاع افقی بستگی مستقیم به ارتفاع آنتن ها دارد ، همچنین میزان تقویت امواج خروجی(gain) و وضعیت انتشار (propagation) می تواند از هزارها متر تا  ده ها هزار کیلومتر در فرستندگی امواج تفاوت ایجاد نماید. بیشترین فاصله برای یک آنتن GSM در حالت عملی برابر با 35 کیلومتر برابر با 22 مایل است. چند عامل است که بر فرستندگی امواج تاثیر گذار است و می تواند شعاع را 2 برابر یا بیشتر نماید –سیستم آنتن-نوع عوارض زمین- زمان (شب یا روز)

نظرات 2 + ارسال نظر
احمد سه‌شنبه 16 آذر 1389 ساعت 14:46

بسیار مفید فایده بود

خوشحالم که برات مفید بود.

)-( . (/\) سه‌شنبه 16 آذر 1389 ساعت 20:49

TNX

not at all

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد