جیمز لیندسی در سال ۱۸۳۲ یک نمایش کلاسی از تلگراف بدون سیم برای دانشجویانش برگزار کرد. در سال ۱۸۵۴ او قادر به مخابره از طریق مصب رود تِی از شهر داندی در اسکاتلند به وودهون بود که مسافتی حدود دو مایل (۳ کیلومتر) است. او از آب به عنوان دالان مخابراتی استفاده کرد. گوگلیلمو مارکونی در دسامبر ۱۹۰۱ مخابرات بی سیمی بین سنت جانز در نیوفندلاند (کانادا) و پولدهو در کورنوال (انگلیس) ایجاد کرد که جایزه نوبل سال ۱۹۰۹ در رشته فیزیک را از آن خود کرد (که او این جایزه را با کارل براون سهیم شد). البته مخابرات رادیویی در سطح محدود را نیکولا تسلا در سال ۱۸۹۳ در انجمن ملی نور الکتریکی معرفی کرده بود. جان لوگی برد در ۲۵ مارس ۱۹۲۵ توانست انتقال تصاویر متحرک را در یک فروشگاه زنجیرهای در لندن نشان دهد. وسیله بِرد بر دسیک نیپکو استوار بود و بنابر این به عنوان تلویزیون مکانیکی معروف شد. اینها اساس پخش برنامههای آزمایشی بنگاه سخنپراکنی بریتانیا (BBC) شد که در ۳۰ سپتامبر سال ۱۹۲۹ آغاز شد. اما در سراسر قرن بیستم تلویزیون به اشعه لامپ کاتدی که کارل براون اختراع کرده بود، وابسته بودند. اولین نوع از چنین تلویزیونی که قول داده شده بود به نمایش درآید توسط فیلو فارنزورس ساخته شد و در ۷ سپتامبر ۱۹۲۷ به خانواده او نمایش داده شد.
کاربرد مدرن
Digital television standards and their adoption worldwide. در سیستمهای رسانهای، دکلهای مخابراتی پر قدرت مرکزی امواج الکترومغناطیسی فرکانس بالا را، به گیرندههای متعدد ارسال میکنند.امواج فرکانس بالا با سیگنالهایی که حاوی اطلاعات صوتی تصویری هستند تلفیق (مدوله) میشوند و توسط این دکلها فرستاده میشوند.آنتنهای گیرنده سپس خود را تنظیم میکنند تا امواج فرکانس بالا دریافت کنند و با استفاده از تفکیک کننده(دمدولاتور) اطلاعات را بازیابی میکند.سیگنالها میتوانند آنالوگ (سیگنالهای متنوع پیوسته مرتبط با اطلاعات) یا دیجیتال (اطلاعات رمزی شده با مقادیر گسسته)باشد. صنعت پخش رسانهای در زمینه گسترش خود با حرکت بسیاری از کشورها به سمت پخش دیجیتال در مرحله حساسی قرار دارد.این حرکت با تولید مدارهای مجتمع(IC) ارزان تر، سریع تر و قابل تر ممکن میشود. مزیت مهم پخش دیجیتال این است که از بسیاری از شکایتهای پخش آنالوگ جلوگیری میکند. در تلویزیون، این شامل رفع مشکلاتی همچون تصاویر برفک و دیگر اعوجاجها میباشد، اینها به دلیل خصوصیات ذاتی انتقال آنالوگ میباشد.به این معنی که این اختلالها ناشی از نویزی است که در خروجی آشکار مس شود.انتقال دیجیتال بر این مشکل فایق آمد، زیرا سیگنالهای دیجیتال در هنگام دریافت به صورت گسسته میباشند و در نتیجه اختلالات ناچیز تاثیری در خروجی نهایی ندارد. در شبکههای دیجیتالی تلویزیون، سه استاندارد ATSC,DVB,ISDB در حال رقابت برای به دست آوردن مقبولیت جهانی هستند. مقبولیت این استانداردها در زیر نویس شکل دیده میشود. هر سه این استانداردها از MPEG-۲ برای فشرده سازی فایلهای تصویری استفاده مس کنند.ATSC از Dolby Digital AC-۳ برای فشرده سازی فایلهای صوتی استفاده میکند.ISDB از Advanced Audio Coding و DVB از استاندارد خاصی استفاده نمیکند ولی بیشتر از MPEG-۱ Part ۳ Layer ۲ استفاده میکند.در شبکههای دیجیتالی رادیویی، هماهنگی بیشتری در انتخاب استاندارد وجود دارد و آن پخش رادیویی دیجیتال میباشد.(البته به استاندارد Eureka ۱۴۷ نیز شهرت دارد.) استثنای آن آمریکا میباشد که از HD Radioاستفاده میکند. HD Radio بر خلاف پخش رادیویی دیجیتال بر پایه روشی است که بهIBOC مشهور است. در این روش اطلاعات دیجیتال بروی امواج FM AM سوار میشوند. به هر حال در حالی که در حال گذار به دیجیتال هستیم،گیرندههای آنالوگ هنوز در همه جا رایج میباشد.تلویزیونهای آنالوگ همچنان در تمام کشورها برای مخابره تصویر استفاده میشود.آمریکا امیدوار بود که پخش آنالوگ خود را تا پایان 2006 پایان دهد.که این امر به اوایل 2009 موکول شد.برای تلویزیون آنالوگ ،سه استاندارد در حال حاضر موجود میباشد:NTSC,PAL,SECAM . برای رادیو آنالوگ ،تبدیل به دیجیتال سخت است زیرا که گیرندههای آنالوگ قسمتی از کل قیمت یک رادیو دیجیتال میباشد. حالتهای مدولاسیون برای رادیو آنالوگ ، مدولاسیون دامنه(AM) و مدولاسیون فرکانس میباشد(FM). برای داشتن پخش استریو،زیر حامل مدوله شده AM در FM استفاده میشود.
همین الان واست کامنت گذاشتم که حال کنی !!!
دمت گرم علی جون!!!