دانشجویان مهندسی مخابرات دانشگاه شهر ری

پاتوقی مجازی برای بچه های برق گرایش مخابرات دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری

دانشجویان مهندسی مخابرات دانشگاه شهر ری

پاتوقی مجازی برای بچه های برق گرایش مخابرات دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری

کلمه «الکتریسیته یا برق » از کجا آمده است ؟

الکترونها ، الکتریسیته ، الکترونیک و سایر کلماتی که با «الکتر» شروع می شود همگی ریشه در یک کلمه ی یونانی به نامelektor  به «معنی خورشید درخشان» دارد. در یونانی elektron به معنی کهرباست.  کهربا یک سنگ قهوه ای مایل به طلایی بسیار زیبایی است که در زیر نور خورشید به رنگ نارنجی و زرد می درخشد. در واقع کهربا شیره درخت فسیل شده ای است که در فیلم پارک ژوراسیک نیز از آن استفاده گردید. میلیون ها سال قبل حشرات به شیره این درخت چسبیدند. حشرات کوچکی که دایناسورها را نیش زده بودند دارای خونی در بدنشان بودند که اکنون در کهربا قرار داشت.
یونانیان قدیم متوجه شدند که خواص کهربا خیلی عجیب است. به عنوان مثال وقتی کهربا به خز یا سایر اشیاء مالیده می شد ،قادر بود پر را جذب کند. آنها عامل ایجاد این پدیده را نمی دانستند. اما یکی از اولین مثالهای الکتریسیته ی ساکن را یونانیان کشف کرده بودند . کلمه لاتین electricus
 به معنی «تولید شده از کهربا توسط اصطکاک» می باشد. بنابراین کلمه ی انگلیسی الکتریسیته از کلمات یونانی و لاتینی که در مورد کهربا بوده ، گرفته شده است.الکتریسیته و خواص آن از دیر باز مورد توجه انسان بوده است . از زمانی که رعد و برق در آسمان دیده شد و از لحظه ای که تالس از خاصیت کهربا نام برد تا اواخر قرن نوزدهم همیشه معمای الکتریسیته در میان کاوشگران وجود داشته است.
استفاد ه از انرژی الکتریسیته امروزه بیش از سایر انرژی ها مورد استفاده قرار می گیرد. بطوریکه بدون این انرژی استفاده از لوازم خانگی، وسایل روشنایی ، و دستگاههای مدرن امروزی غیر ممکن است .
اگر چه کاربرد و استفاده انرژی الکتریسیته در زمانهای اخیر مورد استفاده قرار گرفته است ، ولی در حدود 2000 سال قبل توسط یونانیها کشف شده بود . آنها پی بردند که وقتی ماده ای به نام کهربا به ماده دیگری مالش داده شود با نیروی عجیبی باردار می شود . چنین کهربای بارداری اجسامی مانند برگ خشک و براده های چوب را جذب می کند .(واژه ء الکتریسیته از کلمه یونانی الکترون به نام کهربا گرفته شده است .)
راههای ایجاد انرژی الکتریسیته؟
1- اصطکاک یا مالش
2- تماس
3- القاء

نظرات 4 + ارسال نظر
علیرضا پنج‌شنبه 27 آبان 1389 ساعت 15:23

آقا دمت گرم ؛ روشنمون کردی !!!

احمد دوشنبه 1 آذر 1389 ساعت 14:14

عجیبه این اروپاییها میخوان اجداد خودشون(یونانی ها) رو تو همه چیز اول بدونن!!!! ایرانیان ۲۵۰۰سال قبل نه تنها میدونستن الکترسیته چیه بلکه یه چیزی مثل باتری های امروزی ساخته بودن که با آب انار کار میکرده و ۱.۲۵ ولت برق داشته و از اون تو کارهای مختلف استفاده میکردن

Maryam چهارشنبه 18 تیر 1399 ساعت 01:18

خلاصه و مفید که میگن یعنی این

هومن پارسب سه‌شنبه 21 آذر 1402 ساعت 12:39

بسسسسسسیار عالی و مفید ، ممنونم...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد